Racjonalne zarządzanie czasem jest niezbędne dla każdego, jednak dla nowoczesnej, zabieganej kobiety, czasami jest niezwykle trudno zorganizować swój plan dnia.
Czy często pytasz siebie: „Jak zdążyć ze wszystkim”? Co Ci najbardziej stoi na przeszkodzie, by pracować szybciej? Co najczęściej odwraca twoją uwagę? Czy szukasz pretekstu, żeby odłożyć coś ważnego na późniejszy termin?
Racjonalne zarządzanie czasem jest niezbędne dla każdego, jednak dla nowoczesnej, zabieganej kobiety, czasami jest niezwykle trudno zorganizować swój plan dnia. Płeć piękna spełnia wiele ról takich jak bycie pracującą kobietą i gospodynią domową; bycie singielką lub żoną z dziećmi lub jeszcze bez. Każda spotyka się z problemem braku czasu. Stara się być na bieżąco i czasami jest tak zmęczona, że nie potrafi znaleźć czasu dla siebie nawet w weekend.
Brak czasu oznacza sporo nerwów! Dom nieposprzątany, w pracy wszystko idzie nie po naszej myśli. A to pociąga za sobą stres. Jest z tego wyjście! Świadome planowanie czasu pomoże ci uniknąć robienia rzeczy, które są nieważne, a jednak odbierają dużo sił i czasu w ciągu całego dnia.
Kiedy wstajesz rano, to na pewno pierwszą rzeczą, którą robisz, jest przeglądanie Facebooka. Zaczynasz dzień od przeglądania nowinek u swoich znajomych oraz celebrytek. A w rzeczywistości zaczynasz pisać, że wybierasz się na jakieś wydarzenie albo wstawiasz komentarze pod postami. Tak mijają godziny. Racjonalnym rozwiązaniem może być przeglądanie Facebooka lub innych stron tego typu w drodze do pracy lub na uczelnię oczywiście jeśli jedziesz tramwajem, autobusem lub metrem. Rezygnacja z tego o poranku może być pierwszym krokiem do realizacji racjonalnej organizacji twojego czasu.
Przede wszystkim, przyporządkuj swoje sprawy do kategorii: na ważne i pilne i na te, które mogą poczekać. Skup się na tych ważnych. Na przykład, kawę z koleżanką można odłożyć na potem, bo takie spotkania zwykle są długie.
Nie trwoń swojej energii na nieistotne sprawy.
Nie oznacza to, że musisz przestać spotykać się z przyjaciółkami lub odmawiać każdemu pomocy. Jednak pamiętaj, że taka pomoc nie musi szkodzić twojemu grafikowi. Bardzo często nie możemy powiedzieć nie, bo chcemy być miłe. Ważne jest, aby pomagać innym, ale jednocześnie nie szkodzić sobie. Nigdy nie odmawiaj, kiedy ktoś proponuje ci pomoc.
Nie trać swojego czasu na rzeczy, które możesz zrobić online np. zakupy. Na pewno zauważyłaś, ile czasu ci schodzi, kiedy wybierasz się do sklepu, by zaopatrzyć lodówkę. Żyjemy w czasach, kiedy wiele rzeczy można zrobić przez internet. Na przykład-by nie spędzać czasu w kolejkach przy kasach – zrób e-zakupy. Oprócz zaoszczędzonego czasu, nie będziesz musiała nieść ciężkich toreb.
Kolejną rzeczą w planowaniu czasu jest organizacja następnego dnia. Co to oznacza?
Nie warto planować na dzień setek spraw do załatwienia. Duża ilość zadań bywa dość rzadko wykonana do końca i na pewno nie jest w stanie przynieść ci zadowolenia z wykonanej pracy. To tylko wprawi Cię w zły humor i zmęczenie.
Najlepiej skup się na 6-7 sprawach.
Nigdy nie zapominaj o pozytywnym nastawieniu, z którym powinnaś podchodzić do swoich zadań. Jeśli będziesz powtarzać w kółko, że się nie uda, że nie dasz rady, że nie zdążysz, to na pewno szybko stracisz zapał i prawdopodobnie nie załatwisz swoich spraw na czas. Takie zwroty mają ogromną moc: w rzeczywistości programujesz swój umysł na niepowodzenia w przyszłości i obniżasz swoją efektywność.
Jeżeli poświęcisz chwilę czasu na ” porządki” w swojej głowie i dobrze rozplanujesz swój dzień, możesz uniknąć stresu. Będziesz mogła wykonywać pracę z przyjemnością, zrealizujesz wszystkie zadania, znajdziesz czas wolny dla siebie, a twoje życie wypełni się radością.
Maryna Bondarevska
1 Komentarz
Przede wszystkim trzeba wstawać wcześnie rano, nawet po imprezie:D Motywujący artykuł na poranek- czas zacząć wdrażać go w życie